درمان ترس و نگرانی

درمان ترس و نگرانی

از آنجا که نگرانی و ترس دو ویژگی مشترک اضطراب هستند، توضیح های کوتاهی در خصوص آن ها خواهد شد. تراس و نگرانی باعث ایجاد اضطراب هایی در زندگی می شوند که منجر به ایجاد خلل در مسائل روز مرده می شود .

درمان ترس و نگرانی

درمان ترس و نگرانی

چران نگران می شویم ؟

 تقریبا همه افراد نگرانی را تجربه می کنند. درست است؟ چرا نگران نشویم؟ نگرانی تلاش مداومی است در جهت پاسخگویی به سوالات مهم زندگی از قبیل: نکند انتخاب اشتباهی داشته باشم ؟ نکند به کسی آسیب بزنم؟ نکند به اندازه کافی خوب نیستم که دوست داشتنی باشم؟ نکند توانم نبض هایم را پرداخت کنم؟ نگرانی، ترس از بلاتکلیفی است ؛ به این معنا که امکان رخداد هر چیزی به ویژه اتفاقات دردناک وجود دارد. نکته قابل توجه اینجاست که نگرانی همواره متمرکز بر آینده است. وقتی شما در لحظه زندگی کنید و تمرکزتان روی اتفاقاتی باشد که در اینجا و اکنون رخ می دهد، نگرانی به هیچ وجه نمی تواند فشاری بر زندگی شما وارد کند. نگرانی بسیاری از لذت های ما را از بین می برد در صورتی که اگر نبود می توانستیم لذت بیشتری را تجربه کنیم و سر زندگی بیشتری داشته باشیم.

دلایل ایجاد ترس

برخلاف نگرانی که مسئله ای کلی تر است، ترس به دلیل وجود موضوعی خاص در دنیای بیرون است. شما ممکن است از کوسه ها، سقوط هواپیما، خون یا آمپول بترسید، ممکن است از چیزهای خطرناکی مثل ارتفاع و آتش سوزی یا حتی از چیزهایی بترسيد که به نظر اکثر مردم بی خطر هستند مثل بالن با گربه خانگی، بر خلاف نگرانی که اگر طولانی شود باعث ناراحتی شده و نشاط را از بین می برد، ممکن است از ترس های مداوم و مشخص رنج ببرید اما مزاحم زندگی شما نباشند. برای مثال ممکن است از کوسه بترسید، اما تا زمانی که از ساحل ، آکواریوم ها و شبکه طبیعت در تلویزیون دوری کنید، می توانید زندگی خود را طوری سازمان دهید که ترس هایشان به حداقل برسد. مشکل زمانی شروع می شود که ترس ها وارد زندگی روزمره تان شده و برای انجام کارهای دلخواه تان محدودیت های جدی ایجاد کند : مثلا اگر آرزوی شما غریق نجات شدن باشد، ترس از کوسه تبدیل به مشکلی بزرگ برای شما خواهد شد.

جهت دریافت مشاوره در رابطه با راههای کنترل ذهن و رهایی از نشخوارهای فکری می توانید با بهترین مرکز مشاوره در تهران شماره ۴۴۲۷۶۴۵۶ تماس حاصل نمایید.

مرکز مشاوره پندار نیک دارای کادری مجرب و توانمند در خدمت شما عزیزان برای مشاوره در تمامی زمینه های زندگی می باشد. پیج اینستاگرام مرکز مشاوره پندارنیک

کار روی الگوهای رفتاری اضطراب زا

افرادی که مضطرب اند، بدون اینکه خودشان متوجه باشند، رفتارهایی انجام می دهند که آنها را مضطرب تر، با اضطراب موجودشان را تقویت می کند. شاید این جمله به ظاهر خنده دار باشد، چرا یک فرد مضطرب باید کاری کند که مضطرب تر شود؟

وقتی مضطرب می شویم، دنبال راه هایی برای کاهش اضطراب مان می گردیم. ما دنبال روشی سریع برای حذف اضطراب مان می گردیم. ما دنبال روشی سریع برای حذف اضطراب مان هستیم و گاهی به نظر می رسد  راهبردهایمان نیز در کوتاه مدت موثراند. اجتناب بهترین مثال است . زمانی که به خاطر اضطراب، آماده شدن برای سخنرانی را از سر خود باز می کنید، در حال اجتناب هستید. اگر ترس از هواپیما دارید و همیشه با

ماشین رفت و آمد می کنید، در حال اجتناب هستید. اگر به خاطر دعوای روز گذشته نگران فرستادن ایمیلی تند و زننده از طرف نامزدتان هستید و از دیشب ایمیل خود را چک نکرده اید، باز هم در حال اجتناب هستید

البته اجتناب تنها رفتاری نیست که موجب افزایش اضطراب می شود. مثال دیگری

رفتارهای اضطراب زا، اچک کردن است. شما نگران دریافت ایمیلی تند و زننده از طرف نامزدتان هستید و به جای اجتناب، هر دو دقیقه ایمیل تان را چک کرده و آرزو می کنید ایمیلی از طرف او برایتان نیامده باشد یا وقتی از افتادن قهوه جوش به دلیل لرزشی که دارید می ترسید و مدام به خانه برمی گردید و چک می کنید تا مطمئن شوید نیافتاده باشد. هر دوی این رفتارها، رفتارهای چک کننده هستند.

سایر مقالات

بهترین مرکز مشاوره در غرب تهران

بهترین مرکز مشاوره در تهران

کلینیک درمان اختلالات افسردگی در تهران

بهترین کلینیک مشاوره خانواده در غرب تهران

2 thoughts on “درمان ترس و نگرانی

  1. MOHAMMAD - مهر ۷, ۱۳۹۸ در ۶:۵۷ ق.ظ

    سلام
    من تو دوران مدرسه جزء شاگرد اولا بودم . همیشه نمرم خوب و رفتم برای کنکور چند تا کنکور آزمایشی دادم و همیشه نفر اول بودم . ولی تو کنکر اصلی به قدری از استرس قبول ندشن حالم بد شد که قبل از تموم شد کنکور من و آوردن بیرون . ۲ سال همین و مشکل داشتم با وجود اینکه خیلی تلاش کرده بودم و اماده بودم . همه سوالا رو بلدا بودم ولی استرس نمیذاره من بتونم کنکور و بدم .
    این مشکل درمانی داره ؟

    پاسخ
    • pendarenik - مهر ۹, ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۶ ق.ظ

      سلام.
      اگر این استرس با آمادگی تحصیلی کافی همراه باشه، باید به روانشناس مراجعه کنید که با تعیین میزان نگرانی و افکار نگران کننده و تکراری تون با ارائه تکنیکهای شناختی، افکار منفی و نگرانی ها رو بتونید رفع کنید تا به مرور تغییر اساسی در اضطراب تون بدید.

      پاسخ

پاسخ

سه × یک =

Call Now Button