طلاق پایان راه نیست…

افسردگی بعد از جدایی امروزه دیگر به یک عارضه فراگیر بدل شده است به طوری که در صورت عدم درمان به موقع، فرد را به یک قدمی مرگ پیش می برد. همانطور که می دانید جدایی دردناک و تلخ است مگر این که شخصی از نظر احساسی سرد و غیر صمیمی باشد و تمام طول عمر زندگی خودش اینگونه به سر برده باشد که همواره به عنوان یکی از بد ترین تجربه های انسانی شناخته می شود. افسردگی با علت جدایی علائم راهکار درمانی های مشخصی دارد. حتی تا حدی که گاهی اوقات فرد اینقدر درگیر عواطف و احساسات زودگذر خود می شود که ممکن است، گامی در جهت درمان خود بر ندارد اما با کمک دوستان و اطرافیان باید به یک روانشناس و حتی روانپزشک در یک مرکز معتبر مراجعه کند تا با در این جلسات از بار های روانی منفی که به وی وارد شده است بکاهد و روز به روز به سلامتی روانی نزدیک تر شود.

درمان افسردگی بعد از طلاق

طلاق چه تاثیری در زندگی افراد بر جای می گذارد؟

بسیاری از افرادی که قصد جدایی دارند و بعد طلاق می گیرند خواه، نا خواه صدماتی روحی و عاطفی به آن وارد می شود، یکی از مهم ترین آسیب های که متوجه آن ها چه زن چه مرد می شود، افسردگی است که همچون آتشی گریبان گیر زوجین می شود و به نوعی تمامی ابعاد زندگی و احوالات فرد را تحت تاثیر خود قرار می دهد. پس برای اینکه آسیب های جدی تر به شما وارد نشود باید راهکار های مقابله با آن را بشناسید و هر چه زودتر کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

چرا طلاق موجب افسردگی می شود؟

طلاق با خود احساس فقدان شدیدی را به همراه دارد و این غم و اندوه و ناراحتی فراوان به افسردگی منتهی می شود. این که دیگری کسی را به عنوان حامی عاطفی یا فیزیکی در کنارتان نخواهید داشت احساس نا امیدی بیشتری به شما غلبه می کند و در نهایت بیشتر و بیشتر به سمت خلق افسرده می روید. با افسردگی دیگری بوی از لذت زندگی نمی برید و مانند یک گل پژمرده می شوید. پس باید برای بعد از طلاق خود چاره ی کاری بیاندیشید تا چنین ضربه مهلکی به روح و روان تان وارد نشود.

افسردگی بعد از طلاق چه علائمی دارد؟

در ابتدا باید یادآور شویم که ناراحتی های بعد از جدایی خود را که به شکل خفیفی در همه ی موارد وجود دارد با افسردگی بعد از طلاق اشتباه نگیرید. متخصصین این حوزه علائمی از افسردگی بالینی را شناسایی کرده اند که عبارت اند از:

• پر خوری یا بی اشتهایی: به عنوان یکی از اولین و بدیهی ترین نشانه های افسردگی می توان کاهش میل به غذا خوردن را نام برد، این اتفاق در همه موارد و حتی غذا های محبوب هم می افتد. البته براساس تحقیقاتی که اخیراٌ انجام شده است افراد متوجه میل شدید به پرخوری در خود شده اند.
  • تحریک پذیری: حساسیت و زود رنج بودن در اثر تحریک پذیری بالا برای افراد به عنوان یک نشانه از افسردگی می توان در نظر گرفت، زیرا به فشار ها ی روانی که از همه جانب مورد توجه فرد بوده ظرفیت و گنجایش آن ها بسیار کمتر از قبل می شود.
  • گریه های بدون دلیل در افسردگی یکی دیگر از علامت های اسفردگی است که به طوری که حتی نوع اشک و گریه ها هم معمولی نیست. جالب است بدانید بر اساس مطالعاتی که محققین بر روی افراد با خلق افسرده انجام شده است به این نتیجه رسیده اند حتی نوع اشک ریختن های آن ها هم متفاوت خواهد بود. گریه های از سر غم و اندوه موقتی بدون افسردگی با اشک های غلیط و کوتاه همراه است اما گریه های از روی افسردگی همچون باران بهاری از چشم ها جاری می شود بدون هیچ گونه غلظتی، اشک ها شر شر از روی گونه ها به پایین می بارند.
  • اختلال در تمرکز و یادگیری: از دست دادن حافظه و حواس پرتی یکی دیگر از علائم شایع در خلق های افسرده است.
  • احساس نا امیدی و ترس از آینده: بسیاری از افراد بعد از جدایی به شدت احساس طرد شدگی و تنها ماندن می کنند همین امر موجب اضطراب، نا امیدی و ترس از آینده می شود.
  • تمایل بیشتر به خودکشی: اغلب افرادی که به همسر سابق خود به شدت وابسته بودند، افکارمسموم تمایل به خودکشی را بیش از پیش تجربه می کنند.
  • پرخاشگری و عصبانیت: کج خلقی و حتی جنون از علائمی است که بیشتر در مردان بروز پیدا می کند که در برابر اطرافیان چنین واکنشی نشان می دهند، این موضوع در خانم ها با گریه کردن نشان داده می شود.

مشاوره آنلاین روانشناسی

درمان افسردگی بعد از طلاق

با کمک همراهی دوستان و اطرافیان مراجعه کردن به یک روانشناس حاذق به عنوان اولین گام درمانی است که در این راه برداشته می شود چنانچه افسردگی با شدت بیشتری در فرد ظهور پیدا کرده بود باید در کنار یک روانشناس، از یک روانپزشک ماهر نیز کمک گرفت در این صورت درمان سریع تر انجام می شود. زیراروانپزشک با استفاده از داروهای می تواند علائم این اختلال را به شدت کاهش دهد و با حال بهتری به سمت جلسات رواندرمانی سوق پیدا می کنید. متخصصین این حوزه درمانی معتقدند افرادی که افسردگی بعد از طلاق را تجربه می کنند باید به خود فرصت تجدید حیات مجدد را بدهند و حتی برای این فقدان سوگواری هم بکنند حتی با حرف زدن از احساسات خود با فردی امین می توانند به این خلق غلبه کنند. عده ای دیگری هم که با نوشتن بیگانه نیستند می توانند از احوالات خود بنویسند و با نوشتن احساسات خود را بر روی کاغذی بی جان تخلیه کنند.

اگر بعد از جدایی احساس می کنید دچار خلق افسرده شده اید تا بیشتر و بیشتر شما در بر نگرفته است حتما در جهت درمان آن اقدام کنید در غیر این صورت می تواند شما را به تباهی بکشاند. چنانچه در دوستان و یا اطرافیان خود چنین علائمی را مشاهده می کنید می توانید این مقاله در اختیارشان قرار بدهید.

مشاوره تلفنی برای خیانت زناشویی

مشاوره غیر حضوری روانشاسی