اختلال خواب

اختلال خواب

یکی از بخش های مهم زندگی افراد، خوابیدن است . خواب برای برخی ممکن است لذت بخش باشد. اما تعداد کمی نیز وجود دارند که به دلایل مختلفی علاقه به خواب ندارند و سایر فعالیت های خود را به خواب ترجیح می دهند. طبق تحقیقات صورت گرفته در ایالت متحده آمریکا بیش از ۵۰ درصد از افراد در دوره ای از زندگی خود دچار اختلال در خواب می شوند، این اختلال در افراد مسن و زنان بیشتر رخ می دهد.

اختلال خواب

علائم اختلال در خواب

    • علائم اختلال خواب می تواند با توجه به میزان آن متفاوت باشد و گاهی نیز به دلیل یک بیماری رخ داده باشد.
    • ایجاد مشکل در هنگام به خواب رفتن
    • احساس خستگی در هنگام روز
    • نیاز به چرت زدن در روز
    • اضطراب
    • عدم تمرکز
  • افسردگی

علل ایجاد اختلال در خواب

مشکلات تنفسی و آلرژی

سرماخوردگی، عفونت های دستگاه تنفسی و .. می تواند باعث ایجاد مشکل در تنفس شود. در صورت وجود ناتوانی در تنفس بی خوابی رخ می دهد.

نوکتوریا

نوکتوریا یا تکرر ادرار می تواند یکی از علل های بی خوابی شود. بیماری در دستگاه ادارای و تکرر ادرار باعث بیدار شدن در شب می شود و همین مسئله باعث ایجاد خلل در خواب می شود.

درد مزمن

درد های دائمی باعث بیدار شدن شما در هنگام شب می شوند. برخی از این درد ها شامل آرتروز، درد های عضلانی، سردرد مداوم، بیماری التهاب روده و … می باشد.

گاهی درد های مزمن با بیماری اختلال خواب افزایش نیز می یابند.

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب از عوامل مهمی می باشد که باعث اختلال در خواب می شود . به عنوان مثال همه ما به دلیل استرس امتحان و کنکور شب های بسیاری بی خواب بوده و یا به سختی به خواب رفته ایم. کابوس، راه رفتن در خوب، حرف زدن و … به دلیل اضطراب و استرس می باشند.

عوارض بی خوابی شامل

    • ایجاد افسردگی
    • عدم تمرکز
    • تحریک پذیری
    • افزایش وزن
  • ایجاد اختلال در فعالیت های روزانه

انواع بی خوابی

بی خوابی مزمن

در این صورت بی خوابی به مدت یک ماه و منظم وجود داشته باشد.

بی خوابی متناوب

این نوع از اختلال بی خوابی به صورت دوره ای می باشد.

بی خوابی گذرا

در صورتی که بی خوای دوره و هر سری چند روز رخ دهد.

چند باور غلط در مورد بی خوابی

بی خوابی به معنای نخوابیدن نمی باشد !!!

گاهی مردم تصور می کنند که بی خوابی همان نخوابیدن است. اما نخوابیدن یکی از عوامل بی خوابی و اختلال در خواب به شمار می آید . بیدار شدن در نیمه های شب و سخت و دشوار خوابیدن بعد از آن، سرحال نبودن در هنگام صبح و … نیز جرء بی خوابی به شمار می آیند .

افراد مسن به خواب نیاز ندارند !!!

الگوریتمی که برای خواب وجود دارد با افزایش سن در تمامی افراد تغییر می کند. اما میزان نیاز به خواب در افراد دچار تغییر نمی شود. افراد در سنین بالا ممکن است در شب چندین بار بیدار شوند، با استراحت های کوتاه در روز این کم خوابی شبانه تکمیل می شود.

خوابیدن در روز منجر به ایجاد مشکل در هنگام شب می شود !!!

طبق تحقیقات صورت گرفته، خواب روزانه باعث ایجاد خلل در شب نمی شود. خوابی که در روز باشد و در ظهر صورت پیرد و به غروب نرسد مانعی برای خواب راحت در شب نمی باشد. این خواب باعث افزایش حافظه نیز می شود و فرد با هوشیاری کامل تر می تواند به فعالیت های خود ادامه دهد. بهترین تایم استراحت در ظهر ۳۰ دقیقه می باشد.

جهت دریافت مشاوره می توانید با مرکز مشاوره پندارنیک شماره ۴۴۲۷۶۴۵۶ تماس حاصل نمایید.

پیج اینستاگرام مرکز مشاوره پندارنیک

آدرس : ستارخان، نرسیده به خیابان خسرو شمالی، خیابان دفتر، ساختمان شماره ۵۵۵، پلاک ۱۷، طبقه۳، واحد۷

درمان اختلال خواب

ابتدا باید علل ایجاد اختلال خواب مشخص شود. بهتر ای به یک مرکز مشاوره مراجعه نمایید تا روانشناس با انجام مشاوره لازم بتواند مشکل را شناسایی و اقدام به رفع آن نماید.

سایر مقالات

بهترین مرکز مشاوره در تهران

کلینیک درمان اختلالات افسردگی در تهران

کلینیک درمان اختلالات افسردگی در تهران

پاسخ

بیست + چهار =

Call Now Button