اختلال بیش فعالی

اختلال بیش فعالی کم توجه (ADHD) بر کودکان و نوجوانان تاثیر می گذارد و می تواند به بزرگسالی ادامه یابد. اختلال بیش فعالی شایع ترین اختلال روانی در کودکان است. کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی ممکن است بیش از حد فعال باشند و قادر به کنترل آنها نباشید. یا آنها ممکن است دچار مشکل توجه شوید. این رفتارها در زندگی مدرسه و خانه تاصیر بسیاری می گذارد.

اختلال بیش فعالی در پسران رایج تر از دختران است. اختلال بیش فعالی معمولا در سالهای اولیه تحصیل مشخص می شود.

بزرگسالان مبتلا به اختلال بیش فعالی ممکن است مشکل مدیریت زمان، سازماندهی، تنظیم اهداف و حفظ کار را داشته باشند. آنها ممکن است با روابط، عزت نفس و … نیز دچار مشکل شوند.

اختلال بیش فعالی

علائم اختلال بیش فعالی در کودکان

علائم به سه دسته تقسیم می شوند:

دسته اول

• به راحتی پریشان می شود
  • دستورالعمل ها را دنبال نمی کند و یا کارهای پایان را دنبال نمی کند
  • ظاهرا گوش نمی دهد
  • توجهی نمی کند و اشتباهات بی ادعا می کند
  • فعالیت های روزانه را فراموش کرده اید
  • مشکالت سازماندهی وظایف روزانه دارد
  • دوست ندارید کارهایی را انجام دهید که نیاز به نشستن دارند
  • اغلب چیزها را از دست می دهد
  • علاقه به افکار پوچ

دسته دوم

• اغلب در هنگام نشستن سر و صدا، فیدبک و یا پرش می کند
  • بازی بی سر و صدا مشکل است
  • همیشه در حال حرکت است، مانند راه رفتن    مذاکرات بیش از حد

دسته سوم

• مشکل در انتظار نوبت او است
  • پاسخ های تلخی
  • دیگران را متوقف می کند
  • علائم در بزرگسالان

علائم اختلال بیش فعالی ممکن است به عنوان یک فرد بزرگتر تغییر کند. آنها عبارتند از:

• تأخیر مزمن و فراموشی
  • اضطراب
  • عزت نفس پایین
  • مشکالت در کار
  • مشکل کنترل خشم
  • سوء مصرف مواد یا اعتیاد
  • سازماندهی نشده
  • تعویق
  • به راحتی نا امید
  • خستگی مزمن
  • مشکل در تمرکز در هنگام خواندن
  • نوسانات خلقی
  • مشکلات ارتباطی

علل اختلال بیش فعالی

علت اختلال بیش فعالی شناخته شده نیست. محققان می گویند چندین مورد ممکن است به آن منجر شود، از جمله:

وراثت اختلال بیش فعالی تمایل دارد در خانواده ها اجرا شود.

عدم تعادل شیمیایی مواد شیمیایی مغزی در افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی ممکن است از تعادل نباشد.

تغییر مغز، مناطقی از مغز که توجه را کنترل می کنند در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کمتر فعال هستند.

تغذیه بد، عفونت، سیگار کشیدن، نوشیدن و مصرف مواد در دوران بارداری. اینها می توانند بر رشد مغز کودک اثر بگذارند.

آسیب مغزی یا اختلال مغزی. آسیب به جلوی مغز، به نام لوب فرونتال، می تواند مشکلات را با کنترل ضربان و احساسات ایجاد کند.

شایان ذکر است که اختلال بیش فعالی را نمی توان پیشگیری یا درمان کرد. اما تشخیص آن در اوایل، به علاوه داشتن برنامه درمان و آموزش عالی، می تواند به یک کودک یا بزرگسال مبتلا به اختلال بیش فعالی کمک کند تا علائم خود را مدیریت کند.

درمان اختلال بیش فعالی

درمان با دارو

بسیاری از علائم اختلال بیش فعالی را می توان با دارو و درمان درمان کرد.

داروها: داروهایی که به عنوان محرک ها نامیده می شوند، می توانند به کنترل رفتارهای پرخاشگرانه و تکانشی و افزایش فاصله توجه کمک کنند.

داروهای محرک برای همه افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی کار نمی کنند. داروهای غیر مخرب ممکن است برای افراد بالای ۶ سال تجویز شوند.
آموزش ویژه به یک کودک کمک می کند تا در مدرسه درس بخواند. داشتن ساختار و روشی می تواند برای کودکان اختلال بیش فعالی بسیار مفید باشد.

اصلاح رفتار، روش هایی را برای جایگزینی رفتارهای بد با مفاهیم خوب آموزش می دهد.

روان درمانی

می تواند به افرادی که اختلال بیش فعالی دارند کمک کند تا شیوه های بهتر برای رسیدگی به احساسات و ناامیدی خود را یاد بگیرند. همچنین می تواند به بهبود عزت نفس آنها کمک کند. مشاوره همچنین ممکن است به اعضای خانواده کمک کند که کودک یا بزرگسال مبتلا به اختلال بیش فعالی را درک کند.

آموزش مهارت های اجتماعی بسیاری از مورد را به آن ها آموز می دهد .

بسیاری از افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی با درمان موفق، شاد، زندگی کامل دارند. مهم است که به علائم توجه کنید و به طور منظم به پزشک مراجعه کنید. بعضی اوقات، داروها و درمان هایی که زمانی موثر بودند، کار را متوقف می کنند. ممکن است لازم باشد برنامه درمان را تغییر دهید. برای بسیاری از افراد، نشانه های اختلال بیش فعالی در اوایل بزرگسالی بهبود می یابند، و برخی می توانند درمان را متوقف کنند.

درمان وسواس

درمان افسردگی