اختلالات جنسی در زنان

یک مشکل جنسی یا اختلال عملکرد جنسی، در هر مرحله از چرخه پاسخ جنسی اشاره ای به یک مشکل می کند که زن و شوهر رضایت از فعالیت جنسی ندارند.

در حالی که تحقیقات نشان می دهد که اختلال عملکرد جنسی ۴۳٪ از زنان و ۳۱٪ از مردان را در بر می گیرد و باعث بروز برخی از مشکلات می شود

خوشبختانه، اغلب موارد اختلال عملکرد جنسی قابل درمان است، بنابراین مهم است که نگرانی های خود را با همسر و روانشناس خود به اشتراک بگذارید.

اختلالات جنسی در زنان

علت اختلال جنسی چیست؟

اختلال جنسی می تواند منجر به یک مشکل جسمی یا روحی شود.

علل فیزیکی بسیاری از شرایط فیزیکی، پزشکی می تواند مشکلات جنسی را ایجاد کند. این شرایط شامل دیابت، بیماری های قلبی، بیماری های عصبی، عدم تعادل هورمونی، یائسگی و همچنین بیماری های مزمن مانند بیماری های کلیوی یا نارسایی کبد و الکل و یا سوء مصرف مواد است. علاوه بر این، عوارض جانبی برخی از داروها، از جمله برخی از داروهای ضد افسردگی، می تواند میل و عملکرد جنسی را تحت تاثیر قرار دهد.

چه کسی با اختلال جنسی مواجه است؟

مردان و زنان هر دوتحت تأثیر اختلالات جنسی قرار می گیرند. مشکلات جنسی در بزرگسالان در تمام سنین رخ می دهد. از جمله افراد مسن که ممکن است به کاهش سلامتی مربوط به پیری مربوط باشد.

چگونه اختلال جنسی در زنان تاثیر می گذارد؟

شایع ترین مشکلات مربوط به اختلال عملکرد جنسی در زنان عبارتند از:

تمایل جنسی ناخواسته

این نوع مشکل باعث ایجاد کمبود میل جنسی یا علاقه جنسی می شود. بسیاری از عوامل می توانند موجب عدم میل، شامل تغییرات هورمونی، شرایط پزشکی و درمان (به عنوان مثال، سرطان و شیمی درمانی)، افسردگی، بارداری، استرس و خستگی کمک کنند. خستگی با روال های منظم جنسی همچنین ممکن است به کمبود شور و شوق برای رابطه جنسی باشد و همچنین به عواملی همچون سبک زندگی مانند شغل و مراقبت از کودکان نیز در این مشکلات نقش دارند.

ارگاسم مهار شده (آنورگاسمی)

این مشکل به علت عدم وجود اوج لذت جنسی (ارگاسم) است که می تواند ناشی از بی تجربگی، کمبود دانش و عوامل روانی مانند گناه، اضطراب، یا آسیب های جنسی گذشته یا سوء استفاده جنسی باشد. سایر عوامل موثر بر آنورگاسمی عبارتند از تحریک ناخوشایند، داروهای خاص و بیماری های مزمن می توانند به اضطراب یا تحریک ناکافی مربوط باشند.

مقاربت دردناک

درد در طی مقاربت می تواند ناشی از تعدادی از مشکلات، از جمله آندومتریوز، توده لگن، کیست تخمدان، واژینیت، روانکاری ضعیف و … باشند.

تشخیص اختلال عملکرد جنسی زنان

برای تشخیص اختلال عملکرد جنسی زنان، پزشک احتمالا با ارزیابی کامل علائم شروع خواهد شد. پزشک ممکن است معاینه لگن را برای ارزیابی سلامت اندام های تولید مثل و تست پاپ اسمیر برای تشخیص تغییرات در سلول های دهانه رحم انجام دهد (برای بررسی سرطان یا یک بیماری پیش سرطانی). او می تواند آزمایش های دیگری را برای جلوگیری از هر گونه مشکلات پزشکی که ممکن است به اختلال عملکرد جنسی زن کمک کند، پیشنهاد کند.

ارزیابی نگرش شما نسبت به جنس، و همچنین سایر عوامل ممکن (از جمله ترس، اضطراب، آسیب های جنسی / سوء استفاده قبلی، مشکلات روابط یا مصرف الکل و مواد مخدر) به پزشک کمک خواهد کرد که علت اصلی مشکل را درک کند و توصیه های مناسب درمان.

نحوه درمان اختلالات جنسی زنان چگونه است ؟

رویکرد ایده آل برای درمان اختلال عملکرد جنسی زنان شامل یک تلاش تیمی بین زن و روانشناس می شود. اکثر انواع مشکلات جنسی را می توان با درمان مشکلات فیزیکی و روانی زیر اصلاح کرد. سایر روش های درمان بر روی موارد زیر تمرکز دارند:

افزایش تحریک این ممکن است شامل استفاده از فیلم ها یا کتاب های نا مناسب باشد.

انجام تمرینات مناسب، موسیقی و … می تواند برای افزایش آرامش و از بین بردن اضطراب استفاده شود.

تشویق رفتارهای غیر کلاسیک. برای ارتقاء راحتی و افزایش ارتباط بین شرکا، رفتارهای غیرواقعی (فعالیت جسمی تحریک کننده که شامل مقاربتی نیستند)، مانند ماساژ عاطفی، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

کم کردن درد استفاده از موقعیت های جنسی که زنان را قادر می سازد تا عمق نفوذ را کنترل کنند ممکن است به کاهش درد کمک کند. روان کننده های واژن می توانند به کاهش درد ناشی از اصطکاک کمک کنند و یک حمام گرم قبل از مقاربت می تواند باعث افزایش آرامش شود.

آیا اختلال عملکرد جنسی زنان می تواند درمان شود؟

موفقیت درمان برای اختلال عملکرد جنسی زنان بستگی به علت اصلی این مشکل دارد. چشم انداز خوب برای اختلال عملکرد است که مربوط به شرایط جسمی قابل درمان یا برگشت پذیر است. اختلال خفیفی که با استرس، ترس یا اضطراب ارتباط دارد، اغلب می تواند با مشاوره، آموزش و ارتباطات بهتر بین همکاران بهبود یابد.

چگونه هورمون ها بر عملکرد جنسی زنان تاثیر می گذارند؟

هورمون ها نقش مهمی در تنظیم عملکرد جنسی در زنان بازی می کنند. با کاهش استروژن هورمون زنانه که مربوط به پیری و یائسگی است، بسیاری از زنان در طول سن آنها تغییراتی در عملکرد جنسی دارند، از جمله روانکاری ضعیف واژن و کاهش احساس تناسلی. تحقیقات نشان می دهد که سطح پایین تستوسترون هورمون مردانه نیز موجب کاهش میل جنسی ارگاسم می شود.

تاثیر هیسترکتومی بر اختلال جنسی زنان چیست؟

بسیاری از زنان پس از هیسترکتومی (حذف جراحی رحم) تغییرات در عملکرد جنسی را تجربه می کنند. این تغییرات ممکن است شامل کاهش میل و کاهش روانکاری واژن و احساس تناسلی باشد.

چگونه یائسگی بر اختلال جنسی زن تاثیر می گذارد؟

از دست دادن استروژن پس از یائسگی می تواند منجر به تغییر در عملکرد جنسی زن شود. تغییرات هیجانی که اغلب همراه با یائسگی هستند، می تواند موجب از دست دادن علاقه ی جنسی به جنس و یا توانایی تحریک شدن شود.

لازم به ذکر است که برخی از زنان یائسه گزارش می کنند افزایش رضایت جنسی. این ممکن است به دلیل کاهش اضطراب بیش از باردار شدن باشد. علاوه بر این، زنان بعد از یائسگی اغلب مسئولیت های فرزندپروری کمتری دارند، به این ترتیب آنها اجازه می دهند آرامش و لذت بردن از صمیمیت با همسران خود داشته باشند.

بسیاری از زنان به طور مداوم با مشکل جنسی مواجه می شوند. با این حال، زمانی که مشکلات پایدار می باشند، می توانند موجب ناراحتی زنان و شریک زندگی خود شوند و می توانند تاثیر منفی روی رابطه آنها داشته باشند. اگر شما هر کدام از این مشکلات را تجربه کرده اید، برای ارزیابی و درمان ببه یک مرکز مشاوره خوبمراجعه نمایید تا با روانشناس خود بتوانید مشورت کنید.

Sources

کلینیک درمان اختلالات افسردگی در تهران